Dela nyhet
Mötesanteckningar ledarmöte 22 augusti 2022
31 aug 2022 0 kommentarer
Närvarande
Jenny Pettersson, Jerry Håkansson, Johan Skoglund, Fredrik Thelandersson, Alexandra Backfält, Daniel Svensson, Joackim Berg Odehammar, Jakob Johansson, Malin Weinholtz och Peter Wihlborg
Rapport från lagen
Mötet inleddes med en kort presentationsrunda av alla närvarande och därefter fick vi möjlighet att berätta om läget i våra lag.
F10/11 funkar bra och de är ett gott lag med bra stämning. De skulle behöva någon mer som hjälper till med det praktiska runt laget. Strax före detta möte hade de föräldramöte där många föräldrar var med.
Uppstart av nytt tjejlag F16/17 i helgen. För närvarande tre tränare som tränar tjejerna. För övrigt god uppslutning och 20-25 barn som tränar i B17. Vi förde en öppen diskussion kring i vilken ålder man bör starta upp tjejlagen och erfarenheten är att det är bra att tidigt starta upp tjejlagen.
B13 anordnade den gångna helgen poolspel med flertalet inbjudna lag och många matcher. Mycket uppskattat av alla deltagare och det drog mycket folk till IP i det vackra vädret.
Allmänt
Diskuterade att vissa barn/ungdomar av olika anledningar hamnat i annat lag utanför sin åldersgrupp. Generellt viktigt med tydlighet att man som spelare tillhör sitt lag men man får absolut vara med i andra lag också.
Kom upp förslag att sätta upp lappar på skolan för att göra reklam för tjejlagen.
Fungerar bra med serierna och nya upplägget med två årskullar per serie. Det borde pricka rätt med serien för F12/13 nästa år.
Alla aktiva gillar att spela match så ledare uppmanas att exempelvis boka in cuper så de får aktiviteter att se fram emot.
Materialbehov
- Vi behöver köpa in två uppsättningar bortaställ. Förslagsvis nummer 1-15 i lite olika storlekar, Small och 152/164.
- Ska även köpa in domartröjor, ex 10st Small, 5st. Medium och 5 st. Large. De som är intresserade och dömer mycket kommer få sin egna tröja.
- I god tid före inomhusträningen börjar behöver vi beställa nya inomhusbollar att läggas i skåpet på skolan.
Attityder och Nolltolerans 2.0
Hade en lång diskussion kring attityder allmänt och särskilt mot domarna. Vi upplever att det vid flera matcher har varit mycket gnäll från tränare och föräldrar i motståndarlagen. B13 hade en incident där förälder dessutom rusade in på planen. Inget av detta är något vi accepterar. Viktigt att vi utser matchvärdar bland föräldrarna vid hemmamatcherna som kan vara närvarande på åskådarsidan. Också viktigt att inte ha åskådare på samma långsida som lagen.
Förslag att sätta upp fler skyltar vad som gäller på vår IP. Det finns punkter från BFF för hur man ska bete sig som vi kan inspireras av.
Övrigt
Kolla upp möjligheterna för rullstolsburna och de som har svårt att gå att gästa vår anläggning. Föreningen har tagit beslut om att öka ersättningen till domare med 50:-. Ska ändra beloppen på domarkvitto till de nya och skicka ut till ledarna.
Från föregående möte beslutades att tränarnyckel ska öppna grindarna. Detta så grindarna kan stå uppställda vid träning och match på C-plan. De som har svårt att gå kommer annars inte in där. Fortsätta titta på digitala domarkvitton, domarkvitto.se. Jakob som sköter domartillsättning ska se om han tycker det verkar vara bra och i så fall så provar vi det. Vore bättre för både domare men framför allt för kassören som idag inte har något bra sätt att skicka ut ersättningarna.
AP till nästa möte
- Beställa domartröjor
- Ta fram lista med vilket material varje lag kan och ska ha.
- Börja på dokument som formulerar ambitionen hur man kan samarbeta mellan lagen.
- Kolla upp när praktiska domarutbildningen kan anordnas.
- Beställa reservställ/bortaställ.
- Testa digitala domarkvitton.
Tack fantastiska ledare för att vi sluter upp 😇